lördag 21 augusti 2010

Det börjar kännas höst !!


Från mitten av augusti till oktober är en fin tid på året. Jag älskar hösten och hela det vemod den faktiskt bär med sig. En vacker septemberdag i skogen med hög klar luft och en färgsprakande explosion i lövträden ger lugn och ro för hela veckan. Dessutom brukar jag få en slags ursprunglig lust till samlandet. Bär (inte så mycket) och svamp (allra helst) i skogen, färskpotatis och morötter i trädgårdslandet (om jag råkat lyckas förståss) och örter till brännvinskryddningen (väldigt viktigt). Johannesört, rönnbär och malört. Kanske lite kummin om jag har tur. Det känns i luften att vi är på väg nu och jag börjar titta mig omkring. Här vid banvaktstugan finns inga kantareller eftersom marken är så kalkrik. I den kalkrika jorden växer däremot många vackra orkidéer under sommaren. Så nu när det är dags för svamp så gäller andra sorter här. De här blodriskorna som jag hittade i dag t ex. Hittar man fina friska exemplar är den otroligt god. Lite pepprig i smaken och passar både på varma mackor och till det grillade köttet. Den är lätt att känna igen och "blöder" morotsfärgad saft när du bryter den. Våga prova. Den är kanon !

1 kommentar:

  1. Du lever ett hälsosamt liv som jag är ganska säker på fyller din själ med styrka. Jag har själv en längtan till naturen men jag saknar vanan och därför tar jag mig inte för.

    Jag får möta naturen genom din blogg!

    SvaraRadera