söndag 2 oktober 2011

Allt är över, Slut och Förbi..

Verandasäsongen 2011 menar jag. Det är slut nu..Idag söndagen den 2 oktober klipptes alla blommor ner, pelargonerna hystes in i sitt vintermörker i matkällaren, alla utemöbler fälldes ihop, amplar på bron byttes ut mot lyktor och krukor med ljung och helt plötsligt insåg jag att allt är över..Alla långa fina kvällar med god mat, goda samtal och eftermiddagssol. Det är slut nu, det är över och förbi.

Så vemodigt att inse att det nu kommer 5-6 månader med mörker och inneliv. Jag tänder brasor och ljus som tröst, hänger ut fågelmataren i hopp om småfåglar som sällskap vid köksfönstret.

Så kom jag att tänka på en tanke jag hade och skrev ner för några år sedan... Den känns påtagligt relevant en dag som denna..


Tankar i hösten !

Här i solen, ser jag livet komma mot mig

Som en skärva av en dröm som fanns en gång

Sen gick åren fort och inget kommer åter

Jag hör vemod nu i varje fågelsång

Ge mig tröst och mod att våga titta framåt

Ge mig ro och harmoni och tillförsikt

Ge mig tron att livet hit ej var förgäves

Att jag inte slarvat bort allting jag fick

Jag som gärna vill att allt ska va på riktigt

Sant och äkta och bestående och helt

Inser nu att det jag trott att vara viktigt

Är som smulor av nånting som ingen ser

Vad finns kvar hos mig, vad finns som jag vill vårda ?

Vad försvann som jag förlorade en gång

Kan jag fånga det i solens varma strålar ?

Eller bara låta livet ha sin gång ?

Det gör ont just nu, det släpper inte taget

Jag behöver tröst och tid för enskildhet

Jag vet inte vem jag är, jag är förvirrad

Jag vet heller inte vem jag kunnat bli

Kan du säga mig att livet plötsligt klarnar ?

Kan du säga att du vet att allt blir bra ?

Kan du mena det på allvar. Att det ljusnar

Då blir detta nu mitt första andetag.

1 kommentar: