onsdag 30 juni 2010

Mitt Tankerum !


Om man går bakom banvaktstugan alldeles till vänster om bron hamnar man vid ett litet vägskäl. Om man väljer den lilla vägen till höger ner mot naturstigen som sedemera leder till det fuktiga område där vi har våra guckuskor (gynnsamma försomrar vill säga) kommer man till mitt lilla tankerum. Vissa mornar när jag vaknar tidigt och solen lyser in genom somrumsfönstret tar jag en kopp kaffe och går barfota stigen ner, förbi den stora enen och sätter mig på träsoffan och vänder ansiktet mot morgonsolen. Har jag tur har den lilla rosenbusken börjat knoppa, kryddorna i den skamfilade drivbänken börjat dofta och violerna i den gamla trälådan inte blommat över ännu. Då kära vänner finns det möjlighet att komma till vägs ände i vissa tankespörsmål. Då kamrater landar ibland svaren på de funderingar jag haft under en snötung vinter och jag förstår plötsligt hur saker hänger samman. Ett tankerum i försommarsolen ger möjlighet att avsluta tankekedjor som varit öppna och perspektiv till situationer och personer jag ibland dömt på förhand.. Ett tankerum ger möjlighet till harmoni, ro och eftertanke och det är väl hela idéen med att ha semester ?


2 kommentarer:

  1. Vad härligt du skriver Solan!
    Känns nästan som man sitter där på bänken med dig :)
    Hoppas vi ses nåt snart!
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Jag vill också vara med! Hahaha!

    SvaraRadera