lördag 12 juni 2010

FriTid

















Tidig försommarmorgon. Solen har varit uppe länge och värmer lite försiktigt när gubben och jag går över lägdan ner mot sjön. Klockan är halv 6. Näten har legat i sedan i går kväll och nu är det hög tid att ta upp dem. Sjön ligger spegelblank. Dimman är tät men börjar lätta. Det är bara sjöfåglarna gubben och jag vakna. Jag sitter i fören i ekan och när vi närmar oss flötena sträcker jag mig ut över båtkanten och lyfter upp ena sidan av det första nätet. Är det nåt i ? Lika spännande varje gång. När jag trär upp nätet och lägger det i båten ser jag hur det blänker i vattnet. Fina abborrar, en och annan sik och någon halvstor gädda. Snart är båda näten uppe. Tärnor och doppingar betraktar oss nyfiket. Vi ror in mot stranden, drar in ekan i båthuset och går upp mot stugan. Trasslar ur fiskarna ur näten och hänger upp näten på tork efter väggen på banvaktstugan. Kokar kaffe, rensar fisken och lyssnar på tystnaden. Naturen och kontrasten till vardagen ger tankarna möjlighet att bli färdigtänkta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar